Referat Finansów
Skarbnik Gminy, Kierownik Referatu: Tel: (29) 768 00 65
Stanowisko pracy ds. wymiaru podatku, opłat i windykacji należności: (29) 768 0 062
Stanowisko pracy ds. oświaty: (29) 768 00 62
Kasjer: (29) 768 00 62
Stanowisko pracy ds. księgowości budżetowej
Do zadań Referatu Finansów należy prowadzenie spraw związanych z gospodarką budżetową i finansową gminy, prowadzenie spraw z zakresu wymiaru i poboru podatków i opłat lokalnych, a w szczególności:
- opracowywanie projektu budżetu Gminy oraz nadzór nad jego prawidłową realizacją,
-
ustalanie projektu szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetowych
i innych funduszy, - analiza planów finansowych podległych jednostek budżetowych,
- realizacja zadań w zakresie wykonywania dochodów i wydatków budżetowych oraz podejmowanie działań zmierzających do ich prawidłowej realizacji,
- współdecydowanie, poprzez udzielanie kontrasygnaty o czynnościach prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych,
- zawiadamianie Rady i Regionalnej Izby Obrachunkowej o konieczności udzielenia kontrasygnaty na pisemne polecenie Wójta,
- prowadzenie rachunkowości wpływów i wydatków budżetowych,
- sprawowanie nadzoru i kontroli nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych,
- prowadzenie ewidencji poboru i zwrotu opłaty skarbowej,
- opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i ich analiz,
- obsługa finansowo-księgowa Urzędu i jego pracowników oraz Ośrodka Pomocy Społecznej, Szkół oraz Gminnej Biblioteki Publicznej,
- zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości zawieranych umów,
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Wójta, a dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji,
- prowadzenie ewidencji i rozliczeń spraw inwestycyjnych,
- prowadzenie ewidencji i rozliczanie środków trwałych, materiałów i wyposażenia,
- wymiar i pobór podatku rolnego, podatków i zapewnienie informacji w zakresie zmian w przepisach podatkowych oraz badanie, czy zeznanie podatnika zostało sporządzone zgodnie ze stanem faktycznym,
- prowadzenie rachunkowości zobowiązań pieniężnych w zakresie przypisów, odpisów, wpłat i zwrotów (przerachowań),
- księgowanie i obsługa pożyczek oraz kredytów bankowych,
- rachuba płac pracowników Urzędu Gminy, Ośrodka Pomocy Społecznej, Szkół oraz Gminnej Biblioteki Publicznej, prowadzenie ewidencji z zakresu ubezpieczeń społecznych, wydawanie zaświadczeń związanych z zatrudnieniem i wynagrodzeniem pracowników jednostek,
- rozliczanie umów zleceń – przekazywanie podatków, obciążeń ZUS i składek zdrowotnych,
- dokonywanie wypłat pracownikom i rozliczeń którym przyznano ryczałt samochodowy,
- rozliczanie delegacji służbowych i pobranych zaliczek,
- uzgadnianie wyciągów bankowych, kont syntetycznych, analitycznych i sald,
- dekretowanie dokumentów,
- sporządzanie przelewów dotyczących list płac i rozliczeń z kontrahentami,
- współdziałanie z ZUS, bankami oraz z innymi jednostkami i instytucjami oraz organizacjami w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
- przygotowywanie materiałów planistycznych do projektu budżetu w zakresie dochodów z tytułu podatków,
- sporządzanie niezbędnych sprawozdań z wykonania budżetu,
- kontrola spłaty należności od podatników i terminowe wszczynanie postępowania zmierzającego do przymusowego ściągnięcia należności,
- przeprowadzanie kontroli rachunkowości inkasentów,
- współdziałanie z urzędami skarbowymi w zakresie realizacji egzekucji administracyjnej zaległości podatkowych,
- zakładanie i prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów,
- załatwianie odwołań i podań o ulgi, obniżki i umorzenia z tytułu zobowiązań pieniężnych, podatków i funduszy,
- przygotowywanie danych do ustalania stawek procentowych wynagrodzenia inkasentów dla poszczególnych wsi,
- przygotowywanie projektów uchwał dotyczących ustalania stawek oraz zwolnień, ulg i obniżeń w zakresie podatków,
- wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym,
- obsługa kasowa Urzędu, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej ,Szkół oraz Gminnej Biblioteki Publicznej,
- rozprowadzanie druków ścisłego zarachowania,
- przygotowywanie projektów uchwał dotyczących ustalania stawek oraz zwolnień, ulg i obniżek w zakresie podatków,
- obsługa finansowa funduszy i innych zobowiązań wynikających z pozyskania tych środków z Unii Europejskiej,
- pobieranie i odprowadzanie dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Gminie,
- wykorzystanie otrzymanych dotacji,
- naliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych, jego ewidencjonowanie i rozliczanie oraz wystawianie PIT,
- współdziałanie z ubezpieczycielami, bankami oraz innymi jednostkami, instytucjami i organizacjami w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
- prowadzenie archiwum zakładowego,
- realizowanie zadań wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej ,a w szczególności opracowywanie i aktualizowanie danych wprowadzanych do Biuletynu Informacji Publicznej, związanych z działalnością poszczególnych stanowisk pracy,
- realizowanie zadań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych,
- realizowanie zadań wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej w szczególności:
a) opracowywanie i aktualizowanie danych wprowadzanych do BIP,
b) udzielanie informacji publicznej na wniosek w zakresie realizowanych spraw,
- realizowanie zadań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych,
- sporządzanie sprawozdawczości statystycznej.